Renault Talisman vinder titlen som årets firmabil 2017
Morgenavisen Jyllandsposten har i samarbejde med fagforeningen Business Danmark kåret den bedste firmabil for året 2017, og førstepladsen gik helt utvetydigt til den franske Renault Talisman. Jurymedlemmerne lagde i bedømmelsen især vægt på rummeligheden og komforten, hvor Talismanen scorede absolutte topkarakterer. I løbet af prisens 11-årige levetid, er det første gang, at topplaceringen er gået til de franske faner.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Blandt de faste gengangere har blandt andet Ford, VW og Mazda siddet lunt på tronen i flere omgange, men denne gang måtte VW Passat, BMW 3-serien og Ford S-Max se sig slået af den luksuriøse Renault Talisman. Talismanen, der er arvtager for Renault Laguna, er en topmodel med 160 hestes dieselmotor og udstyrsvarianten Intense med automatgear. Bilen har en beskatningsværdi på 413.000 kr., en pris der er mulig at nedjustere, hvis man vurdere at kørselsbehovet dækkes ved 130 dieselheste. Med samme automatgear og udstyr samt 130 dieselheste ligger Renault Talisman til en værdi af 358.000 skattekroner. Denne beskatningsværdi er afgørende for Talismanens plads i ligaen med de klassiske firmabiler, hvor gennemsnitsniveauet af jurykomiteen blev sat til 400.000 kr. Bevæger vi os udover de formelle karakteristika, vandt Renault Talisman titlen på exceptionelt udstyr og komfort.
”En regulær udstyrsbombe”
Ifølge JP’s motorredaktør Christian Schacht faldt juryen i særdeleshed for Talismanens sublime komfort og omfangsrige udstyrsliste, der er med til at placere bilen i en luksusklasse for sig selv. ”Den franske firmabil er en regulær udstyrsbombe” udtaler Schacht til JP Finans i forbindelse med en bedømmelse og prøvekørsel af bilen (se prøvekørslen på finans.dk eller følg dette link til siden: http://finans.dk/live/tv/ECE9140776/aarets-firmabil-2017-er-fransk-og-kommer-fra-reanult/).
Renault Talisman er blandt andet udstyret med LED-forlygter, nødbremse og adaptiv fartpilot, hvilket må siges at være et stort plus for dem, der kører mange kilometer på lande- og motorvejene. Bilens indvendige design byder ligeledes på finpudsede detaljer som alkantara-indtræk med dellæder, omskifteligt farvet lys i kabinen og i instrumentbrættet samt massage i forstolene. Der er altså her tale om en bil, hvor der er kælet for detaljen med henblik på at give både bilister og passagerer den bedst mulige køreoplevelse. Lige netop passagerer, eksempelvis i form af de familier firmabilisterne måtte have derhjemme, er der også tænkt på i konstruktionen af Talismanen. Bilen er nemlig enormt rummelig med et stort bagagerum med plads til det, de rejsende og deres familier måtte have med sig. Derudover er der god benplads og hovedhøjde samt godt udsyn hele vejen rundt i bilen.
Komfort på de lange køreture
Det fremgår tydeligt af bedømmelsen af Renault Talisman, at vi har at gøre med en moderne firmabil i topklassen. Men ligesom alle andre biler har også Renault Talisman et par forbedringsmuligheder. Ifølge Schacht halter Renaulten en smule efter, når det gælder bilens køreegenskaber, idet den er tung og fjedrene forholdsvist bløde. Derudover er der endnu ikke mulighed for at integrere en smartphone hverken gennem Apple CarPlay eller Google’s Android Auto. På trods af disse akilleshæle vinder Renault Talisman en overbevisende sejr, der i stor stil baserer sig på bilens omfattende udstyrsliste, rummelighed og ekstraordinære komfort, der får de lange køreture til at føles en smule kortere.
Kontakt JamaAuto, hvis du mangler en pladesmed