Porsche sætter nye hybrid-standarder
På baggrund af et øget fokus på miljøet, oplever de europæiske bilmarkeder for tiden både et større udbud og efterspørgsel af elbiler og hybridbiler. Samtidig så har både de store og små, eksklusive og normale bilfabrikanter kastes sig over de nye, mere miljøvenlig biltyper.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Især hybriden har fået meget opmærksomhed, og antallet biler, som kan skifte mellem el og brændstof er da også stigende på de danske veje.
Porsches nyeste tilføjelse på hybridbilernes marked er dog hidtil af usete standarder. Den nye model, som går under navnet Porsche Panamera 4E hybrid, sætter dog rekorder med hensyn til antal kilometer per liter. Tværtimod, så sætter Panameraen en ny standard inden for dens klasses fart. Det tager den blot 4,6 sekunder at komme fra 0-100 km/t, og således er der sat nye standarder på markedet for store firedørs biler, som har samme bygning som denne. Desuden leverer Panameraen en topfart på hele 278 km/t.
De høje fartmålinger, som kan få en betjent i en fotovogn til at besvime, kommer til livs på baggrund af en anden af Porsches superbiler. Nemlig deres 918 Spyder. Med teknologien taget direkte fra 918 Spyder, spiller elmotor og turbomotoren således sammen i perfekt harmoni. For hvor elmotoren på 136 hestekræfter leverer momentum som kun elmotorer kan, så sikrer den mægtige 2,9 liters V6-turbomotor med 330 hk at firehjulstrækket leverer fra første millisekund.
Leverer som en ikke-hybrid
Den nye 4E Hybrid leverer således at spark, som de tidligere hybridmodeller ikke har kunne. Førhen oplevede man i hybriden en smule tøven, selv når pedallen var banket i bund. Dette er der dog tilsyneladende blevet gjort op med. Nu kan den nye model næsten hamle op med Panamera S-modellen, hvis V6-motor leverer hele 440 hk. Denne går fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og er altså blot 0,2 sekunder hurtigere end hybrid-modellen.
Den store forskel fra de tidligere hybrid-modeller er således det momentum, som den nye model kan levere. Samlet kan Panamera 4E levere imponerende 700 Nm, men den kan også andet end det. Den nye lithium-ion-batteri på 14,1 kWh tillader fornuftige 50 km på en fuld opladning. Den tager samtidig kun 3,6 timer at lade med en højhastigheds-lader, og 5,8 timer fra en almindelig stikkontakt.
Nyt design
Derudover kommer den nye hybrid-model også med nyt indendørs design. De tidligere betjeningsknapper er blevet erstattet af paneler som er berøringsfølsomme, som rent teknisk er to skærme på henholdsvis 7 og 12,3 tommer. Disse tillader køreren at overvære en række data og information, som eksempelvis bilens nuværende strømforbrug og opsætning, samt modellen specielle power-meter. Modellen giver desuden også chaufføren mulighed for at skifte mellem en længere række indstillinger som E-power, Hybrid Auto, E-hold og E-charge, som hver især har indflydelse på bilens præstation og evner. E-charge tillader desuden at lade batteriet op, i mens man er undervejs.
Det skal dog siges at de kommende priser for modellen på det danske marked hidtil er ukendt. Det samme er introduktionstidspunktet, eftersom den nye generation af hybrid-modellen først er kommet tidligere i år.